جنگهای نامنظم

دفاع مقدس

هدیه ای به ساحت اقا امام زمان (عج)

جنگ‌هاي نامنظم از سه بخش مربوط به هم شامل جنگ چريكي، گريز و فرار و عمليات براندازي تشكيل شده است. جنگ‌هاي نامنظم در منطقه دشمن يا در منطقه تحت كنترل او به وسيله ساكنين محلي كه به منطقه آشنايي كامل داشته و از اين نظر به دشمن برتري دارند صورت گرفته و به وسيله يك دولت خارجي پشتيباني و هدايت مي‌شوند. (رستمي، 1378: 337)
سه رشته از جنگ‌هاي مرتبط به هم (جنگ چريكي، نيرنگ گريز، عمليات براندازي) كه در خاك دشمن يا سرزمين‌هاي تحت كنترل او، توسط افرادي كه عمدتاً بومي هستند و ممكن است توسط خارجيان پشتيباني و هدايت شوند،‌ به مورد اجرا گذارده مي‌شود. 
مقصود از جنگ نامنظم و یا خشونت نامنظم، اقداماتی است که توسط یک گروه داخلی، خارج از قواعد و قوانین نظام سیاسی، با هدف کسب قدرت صورت می گیرد. (كايراش، 1383: 291)
نبرد توسط گروه های کوچک مسلح علیه ارتش متجاوز یا شورش علیه حکومت قانونی را جنگ نامنظم گويند. جنگ نامنظم عمدتاً در مناطق روستایی و به وسیله عناصر بومی که زمین را به خوبی می شناسند صورت می گیرد. موفقیت گروه‌هاي جنگ نامنظم، به میزان زیادی به پشتیبانی مردم محلی از قبيل کمک‌هاي غذایی، دادن پناهگاه و کمک به حمل و نقل آماد مورد نیاز آنان و امتناع از دادن اطلاعات به نیروهای ضدجنگ نامنظم بستگی دارد.
تعريف نهايي
جنگ‌هاي نامنظم شامل سه بخش از نبردهاي مرتبط به هم (جنگ چريكي، نيرنگ گريز، عمليات براندازي) هستند كه در خاك دشمن و يا سرزمين‌هاي تحت كنترل او،‌ توسط گروه‌هاي كوچك مسلح كه عمدتاً بومي بوده و به منطقه آشنايي دارند با اهدافي چون كسب قدرت، بيرون راندن دشمن متجاوز و سرنگوني و براندازي رژيم حاكم اجرا مي‌شود و معمولاً در اين جنگ ها از قواعد جنگ هاي منظم پيروي به عمل نمي آيد. موفقيت گروه‌هاي جنگ نامنظم به ميزان قابل توجهي به پشتيباني و حمايت ساكنين محلي در آمادرساني، دادن پناهگاه و امتناع از دادن اطلاعات به نيروهاي ضدجنگ نامنظم بستگي دارد. اين گروه ممكن است به وسيله يك دولت خارجي پشتيباني و هدايت شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در یک شنبه 21 ارديبهشت 1398ساعت 15:1 توسط محمد حاجیان| |

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Night Skin
لوگوی دوستان